محل تبلیغات شما

 

 


 

واكاوي 1

رويكرد برخورد تمدن ها نخستين بار در مقاله اي از سوي  ساموئل هانتينگتون(1927- 2008) استاد دانشگاه هاروارد در تابستان 1993 در نشريه روابط خارجي»  به چاپ رسيد ، نقد و واكاوي  بسيار پس از انتشار مقاله هانتينگتون را واداشت تا اصل پژوهش نامه / مقاله را به پيوست نقد ونظر و پاسخ هاي داده شد خود در نوشتاري بنام برخورد تمدن ها و بازسازي نظم جهاني» منتشرسازد.

هانتينگتون بر اين باور است كه در دوران پس از جنگ سرد، به جاي دسته بندي كشورها بر پايه نظام سياسي يا اقتصادي ، دسته بندي بر اساس فرهنگ و تمدن انها گزينش شود .

  "هويت تمدني  در اينده به شيوه گسترده اهميت خواهد يافت و جهان تا اندازه بسياري بنا بر كنش و واكنش ميان هفت يا هشت تمدن بزرگ نمايان خواهد شد. اين تمدن هاچنين هستند : تمدن غربي، تمدن كنفوسيوسي، تمدن ژاپني، تمدن اسلامي، تمدن هندو، تمدن اسلاوي - ارتدكس، تمدن امريكاي لاتين و به گمان تمدن افريقايي. مهم ترين درگيري هاي اينده در امتداد خطوط گسل فرهنگي كه اين تمدن ها را از هم جدا مي سازد، رخ خواهد داد. " . هانتينگتون پس از بيان مسئله پيش گفته  پرسش وعلت ودليل انرا درمي افكند :

پرسش: چرا اين گسست پيش مي ايد و چرا منجر به درگيري وكشمكش خواهد شد؟

پاسخ :

-  به باور هانتينگتون ناهمساني موجود ميان تمدن هاي گوناگون نه تنها بودي پايدار كه بن مايه اي اساسي است و تمدن هاي گوناگون با فراز هاي گوناگون چون تاريخ، زبان، فرهنگ، اداب ورسوم / سنت به ويژه الهيات /  مذهب وباورداشت از يكديگر جداگانه شناخته مي شوند . برونداد اين شناخت گوناگون چرايي وچگونگي هستي شناختي و كنش ميان افريدگار و انسان، فرد و گروه، شهروند و دولت، پدر ، مادر و فرزندان، زن و همسر و ديگر بن پاره هاي درگير است. چنين ناهمساني ها بسيار ريشه دار و بنيادي تر از ناهمساني شناخت شناسي/ ايدئولوژي ها و نظام هاي سياسي . با اين حال هر چند ناهمساني هاي موجود ميان تمدن ها دست مايه جنگ و درگيري هاي خشن و دراز هنگام گرديده ، با اين حال اين ناهمساني ها تنها دليل درگيري وكشمكش نيست.

- به باور هانتينگتون دگرگوني پر شتاب جهاني شدن ، كوچك شدن پيوسته جهان ، كنش و واكنش هاي برگرفته از ارتباطات ، اگاهي شناخت تمدن ها ، چالش ناهمساني (وگاه همساني) تمدن ها  را گسترش داده و پديده هاي همچون كوچ ، ارتباط وپيوندهاي  اقتصادي و سرمايه گذاري هاي مالي را بدست داده است.

- به باور هانتينگتون نوسازي شدن و دگرگوني هاي اقتصادي و اجتماعي ، هويت زدايي كهن و بومي را در پي داشته كه اين خود روند ملت – دولت » را كه نمايه استواري از هويت  هرتمدن است ، گسست داده است.

- به باور هانتينگتون پديده اي كه بيشتر زير نام بنيادگرايي مذهبي»  ناميده شده در پر كردن اين گسست / بيهوازي هويتي بسياركوشيده است. با واكاوي درون ساختار جنبش هايي اين چنين چه در دوران مسيحيت ، يهود، بودايي، هندو يا اسلام‎ ‎، كنشگران در گير دران ها برگرفته از لايه هاي گوناگون اجتماعي چون روشنفكران دانش اموختگان دانشگاهي، كارشناس و متخصصان فني و پيشه ور و بازرگان هستند.

- به باور هانتينگتون در اين ميان غرب پايگاهي دوگانه دارد ؛ از يك سو در فراز توانايي و چكاد قدرت است هرچند از سوي ديگر به دليل واكنش به برتري يا ابتكار كاركرد hegemony و چيرگي غرب ، جهان تماشاگر بازگشت بسيار گسترده ديگر فرهنگ و  تمدن ها به پايگاه نخستين خويش است.

- به باور هانتينگتون نكته درخور انديشه چالش دگرگوني وچرخش نخبگان با تمدن برون غرب است كه در پيش از اين با غرب در برهمكنش بسيار بودند ، دانش هاي غربي را مي اموختند ، جذب رفتار ها و ارزش هاي غربي بودند ، هرچند لايه هاي عادي مردم در ژرفاي رسايي فرهنگ بومي شان جاي داشتند واينك اين روند وارون شده ، بدين گونه كه همان نخبگان با تمدن برون غرب  ديروز ، امروز جذب دانش ها ، رفتار ها ، ارزش ها و فرهنگ بومي خود شده با اين حال شيوه زندگي و اداب ورسوم و ارزش هاي غربي بويژه امريكايي ، ميان توده مردم بومي رواج بيشتري يافته.

- به باور هانتينگتون ويژگي ها و ناهمساني هاي فرهنگي ژرف تر از مسائل اقتصادي و سياسي است و دشوارتر از انها حل و فصل يا اشتي پذير  reconciliation است.  در گفتمان هاي مبارزاتي شناخت شناسي / ايدئولوژيك ولايه بندي اجتماعي مسئله كليدي كدام سو و كجا بودن بود  كه كنشگران تا اندازه اي سمت وسوي خود را گزينش  ويا پايگاه خود را دگر مي ساختند ، با اين حال در رويارويي تمدن ها ، شما كيستيد؟ پرسش نخستين است كه خود به سادگي و اساني دگرگون پذير نيست ، چرا چون به هر حال گاه مي توان تابعيت هاي گوناگون داشت، هرچند بسيار دشوار خواهد بود اگر كسي نيمه مسيحي و نيمه مسلمان باشد، چرا كه بن پار مذهب بيش از قوميت افراد را از هم جدا شناسي مي كند.

خاني چهري محمد كرمانشاه پرسش هاي حمل ونقل بين المللي 99-98-1

خاني چهري محمد كرمانشاه آئين نامه اجرايي ماده 32 قانون تجارت الكترونيك

خاني چهري محمد كرمانشاه . واكاوي تمدن ها گفتمان يا برخورد

، ,تمدن ,ها ,هانتينگتون ,كه ,باور ,تمدن ها ,به باور ,باور هانتينگتون ,ها و ,هاي گوناگون

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

وبلاگ شخصی